Miło nam poinformować, że Netrix Link Sp. z o.o. otrzymała dofinansowanie w ramach działania Ścieżka SMART FENG.01.01-IP.02-003/23/202. Celem projektu pt.: „Inteligentny system przetwarzania mowy w transkrypcji medycznej” jest opracowanie funkcjonalnego systemu wspierającego pacjentów i lekarzy w prowadzeniu elektronicznej dokumentacji medycznej podczas wizyty lekarskiej z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów NLP/NLU w języku polskim. Osiągnięcie celu wymaga opracowania narzędzi i algorytmów pozwalających na aktywizację i przetwarzanie mowy (lekarza i pacjenta) oraz wydobywanie z tekstu istotnych informacji.
Jest to dla nas ogromny sukces! Zwłaszcza, że dofinansowanie otrzymało jedynie 13 projektów ze 148 złożonych. Kwota dofinansowania wyniosła 5 769 993,75 zł.
Głównym celem projektu jest opracowanie funkcjonalnego systemu wspierającego pacjentów i lekarzy w prowadzeniu elektronicznej dokumentacji medycznej podczas wizyty lekarskiej z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów NLP/NLU w języku polskim. Osiągnięcie celu wymaga opracowania narzędzi i algorytmów pozwalających na akwizycję i przetwarzanie mowy (lekarza i pacjenta) oraz wydobywanie z tekstu istotnych informacji, które następnie byłyby klasyfikowane semantycznie i wprowadzane do wcześniej zbudowanych formularzy i baz danych. Formularze powinny być elastyczne, by mogły być modyfikowane wraz z rozwojem narzędzi medycznych oraz dostosowywane do specjalności lekarzy.
Opracowany prototyp będzie posiadał funkcjonalności takie jak: rejestracja i odtwarzanie dźwięku podczas wizyty lekarskiej, tworzenie kwestionariuszy medycznych oraz zarządzanie nimi, prowadzenie wizyty kontrolowanej przy zastosowaniu dynamicznych scenariuszy (AI), transkrypcja rozmowy w czasie rzeczywistym, automatyczne wypełnianie formularzy, synchronizacja danych z chmurą obliczeniową, tworzenie raportów, generowanie dokumentów: recept, zwolnień, skierowań do dalszych badań diagnostycznych, itp. Ze strony pacjenta stworzona aplikacja wyposażona w wirtualnego asystenta pozwoli przeprowadzić go przez cały proces wizyty lekarskiej, przesyłać dokumenty stanowiące uzupełnienie do dokumentacji, zapisać treść rozmowy i umożliwi przeglądanie informacji dotyczących wizyt. Podstawowym założeniem technicznym realizacji systemu jest zastosowanie architektury mikroserwisów, co zapewni elastyczność, wydajność i skalowalność platformy. Jako rezultatów zastosowania systemu będącego przedmiotem prac badawczych autorzy spodziewają się korzyści, takich jak: ułatwienie komunikacji dla osób z różnymi ograniczeniami, zmniejszenie ryzyka wypalenia zawodowego, skrócenie kolejek do lekarza, poprawę jakości usługi oraz dokumentacji medycznej, dostosowanie dokumentacji medycznej do wykorzystania przez narzędzia informatyczne.
Projekt systemu wspierającego lekarzy ma na celu zaspokojenie potrzeb związanych z dostępem do usług medycznych dla trzech grup osób ze szczególnymi potrzebami. Projektowany system zaspakaja minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności do usług i zapobieganiu wykluczaniu osób ze szczególnymi potrzebami. Wymagania te obejmują następujące obszary:
Wymienione powyżej obszary dostępności zostały zidentyfikowane jako istotne dla następujących grup osób ze szczególnymi potrzebami: 1) osoby w wieku senioralnym, 2) osoby z niepełnosprawnością, 3) osoby wymagające narzędzi tłumaczących do komunikowania.
Starzejące się społeczeństwo wymaga coraz większego dostępu do usług opieki zdrowotnej. Z uwagi na rosnące ograniczenia jakie pojawiają się w podeszłym wieku pacjentów forma wykonywanych usług zdrowotnych powinna zostać dostosowana do możliwości kognitywnych i motorycznych osób starszych. Zjawisko starzenia się społeczeństwa ma także wpływ na wyzwania kadrowe: starzenie się społeczeństwa może prowadzić do niedoboru personelu medycznego, zwłaszcza specjalistów, co może utrudnić dostępność opieki zdrowotnej. Zastosowanie w projektowanym systemie funkcjonalności należących do obszaru telemedycyny, przetwarzania języka naturalnego, asystentów głosowych oraz elektronicznej dokumentacji pacjenta pozwoli na pokonanie barier związanych z ograniczoną mobilnością pacjenta poprzez tworzenie wirtualnych wizyt lekarskich oferujących kontakt wizualny z lekarzem, autodeskrypcję wypowiedzi zarówno lekarza jak i pacjenta, dodatkowo podsystem harmonogramów i przypomnień powiadomi pacjenta o wizycie i prowadzi go przez jej przebieg. Zalecenia lekarza są zapisywane i jednocześnie przygotowywany jest opis zaleceń w postaci materiału dźwiękowego z możliwością wysłuchania go wielokrotnie po wizycie lekarskiej. Dla pacjentów wymagających translacji treści zaleceń lekarskich w postaci polskiego języka migowego zostanie przygotowany odpowiedni materiał wizualny. Dodatkowo system zapewnia ułatwienia w komunikacji dla osób nie posługujących się językiem polskim. Nie jest to bezpośrednio grupa osób ze szczególnymi potrzebami jednak, jeśli wśród takich osób znajdzie się osoba niepełnosprawna lub wymagająca specjalnego wsparcia system będzie gotowy, aby takiego pacjenta obsłużyć. W tym przypadku system oferuje automatyczne tłumaczenia z określonego języka na język polski i komentarzy lub pytań lekarza odwrotnie na wybrany język. Istotną cechą z punk[1]tu widzenia wszystkich grup użytkowników ze specjalnymi potrzebami jest digitalizacja różnego rodzaju dokumentów medycznych będących w posiadaniu pacjenta, a także tych wydawanych przez placówkę medyczną. Dzięki temu pacjent na jednym profilu będzie posiadał pełną historię konsultacji lekarskich i ich przebiegu. Istotną funkcją systemu będzie możliwość jego integracji z Systemem P1 e-dokumentacji medycznej (EDM) oraz standardem przechowywania dokumentacji pacjenta zgodnie z regułami określonymi w Polskiej Implementacji Krajowej HL7 CDA stanowiąca polską implementację standardu HL7 CDA na potrzeby EDM przetwarzanej w Systemie P1. Dzięki temu pacjent będzie dysponował w jednym systemie informacjami pochodzącymi z różnych źródeł generujących jego dane medyczne. Dane te obejmują dwie grupy dokumentów zawartych w Strona 3 / 139 Systemie P1: 1. e-recepta, realizacja e-recepty, e-skierowanie i e-zlecenie; 2. Dane związane z leczeniem szpitalnym: karty informacyjne, informacje od lekarza kierującego POZ, konsultacje lekarskie, sprawozdania z badań laboratoryjnych i inne. System wspierając pacjenta o potrzebach będzie pozytywnie oddziaływał także na pracę personelu medycznego integrując dane z wielu systemów, przechowując historię konsultacji lekarskich i automatyzując przygotowanie wymaganych formularzy co w zasadniczy sposób wpłynie na zmniejszenie czasu potrzebnego na czynności administracyjne dając możliwość większego skupienia się na pacjencie i jego zdrowiu.
Numer wniosku o dofinansowanie: FENG.01.01-IP.02-4459/23
Priorytet: Wsparcie dla przedsiębiorców
Działanie: Ścieżka SMART – Dostępność
Data rozpoczęcia realizacji projektu 1 stycznia 2024
Data zakończenia realizacji projektu 31 grudnia 2026